Avoin kirje komission puheenjohtaja José Manuel Barrosolle

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Avoin kirje komission puheenjohtaja José Manuel Barrosolle
21.5.2014 15:00
OlliRehn.jpg

Neljä Euroopan liberaalidemokraattisen puolueen (ALDE) kärkiehdokasta ovat tänään yhdessä lähettäneet avoimen kirjeen Euroopan komission puheenjohtajalle José Manuel Barrosolle.

Kirjeen allekirjoittajiin kuuluvat:

- Olli Rehn, Suomen Keskusta, ALDE:n kärkiehdokas
- Andrus Ansip, Viron Reformipuolueen kärkiehdokas
- Hans van Baalen, VVD:n kärkiehdokas
- Ulla Tørnæ, Venstren kärkiehdokas

ALDE:n kärkiehdokas Olli Rehnin mukaan suomalaisten oikeustajua vastaan sotii se, että lyhyen työsuhteen perusteella syntyy lapsilisäoikeus toiseen maahan ilman, että perhe on tällä.  Tällaisten sosiaaliturvaetuuksien pitää olla asumisperusteisia eli perustua siihen, missä maassa asutaan.

- Seuraavan parlamenttikauden aikana nämä sosiaaliturvasäädökset on perattava ja lainsäädäntöä tarvittaessa muutettava. Monien maiden kansalaisten ongelmaksi kokemasta asiasta ei saa muodostua estettä työvoiman vapaalle liikkuvuudelle, joka on Euroopan unionin ydintä.

Barrosolle osoitetussa avoimessa kirjeessä todetaan, että yksi eurooppalaisen yhteistyön kulmakivistä on vapaan liikkuvuuden periaate. Samaan aikaan on kuitenkin mietittävä vapaan liikkuvuuden ja hyvinvointiyhteiskunnan välistä tasapainoa.

- Vapaa liikkuvuus on olennainen osa onnistuneita sisämarkkinoita. Sillä on tärkeä vaikutus kasvuun ja hyvinvointiin kaikissa jäsenmaissa. Jotta kehitys jatkuisi yhtä menestyksekkäänä, meidän on varmistettava, että oikeuksia käyttävät täyttävät vapaan liikkuvuuden periaatteen vaatimukset.

- Aika on kypsä avoimelle eurooppalaiselle vuoropuhelulle.  Vuoropuhelun avulla voimme luoda toimintatavan, joka palauttaa tasapainon vapaan liikkuvuuden ja kansallisten hyvinvointijärjestelmien välille.

- Pyydämme teitä, arvoisa puheenjohtaja, ottamaan huomioon meidän sekä kansalaistemme huolenaiheen ja aloittamaan vuoropuhelun luodaksemme kestävän ratkaisun, joka paitsi takaa oikeuden matkustaa ja hakea työtä kaikissa jäsenmaissa, myös poistaa nykyisiin hyvinvointijärjestelmiin kohdistuvia kohtuuttomia paineita.

Avoin kirje kokonaisuudessaan: Letter for Mr Barroso.pdf

Lisätietoja:
Jannika Ranta, kansainvälisten asioiden sihteeri, puh. 050 388 0005, jannika.ranta(a)keskusta.fi
Markku Rajala, Olli Rehnin kampanjapäällikkö , puh. 040 054 4820, markku.rajala(a)ollintalli.fi